השבת רכוש

תביעות להשבת רכוש – האם הדרך נחסמה?

תביעות להשבת רכוש
תביעות להשבת רכוש

במסגרת התוכנית "הסדר החדש" ממשלת PiS עשתה השבוע צעד נוסף – במסווה של תיקון לחוק סדרי דין מנהלי, היא הכשירה את גזל הנכסים שביצע המשטר הקומוניסטי בשנים 1945-1989.

אם התיקון לחוק, אשר עבר בפרלמט הפולני (sejm), יעבור בסנט ויאושר על ידי הנשיא – לא ניתן יהיה יותר לבטל החלטה מנהלית שניתנה מלפני 30 שנה, גם אם ניתנה בניגוד לחוק. באמצעות החלטות מנהליות אלו נגזל רוב הרכוש היהודי (ולא רק היהודי) אחרי מלחמת העולם השניה.

הבטחות ממשלות פולין שיוסדר פיצוי בגין הרכוש נשכחו כבר מזמן. הדרך היחידה שנותרה ליורשי בעלי הנכסים היא לתבוע את השבת רכושם במסגרת תביעה אינדיבידואלית. הם נאבקים שנים מול המערכת המשפטית המשותקת (בעקבות "הרפורמה" של PiS) ומול המוסדות הממשלתיים הנוהגים במכוון בחוסר מעש.

אלפי תביעות להשבת הרכוש תקועות במערכת במשך העשור האחרון. דיונים לא מתקיימים, החלטות לא ניתנות, תובעים נדרשים כל פעם מחדש לעוד הליך, עוד מסמך, עוד הוכחה. אחרי שהמערכת משכה במשך שנים את ההליכים, הערימה בפני התובעים קירות אטומים של ביורוקרטיה, עכשיו ממשלת "חוק וצדק" בצעד חסר תקדים, רוצה להכיל את הוראת החוק החדש גם על הליכים משפטיים תלויים ועומדים. הדרך נחסמת לא רק בפני אלו שקיוו שבעתיד יוכלו לתבוע או לקבל פיצוי, אלא גם מול אלו שנמצאים במאבק על צדקם במשך שנים.

ממשלת "חוק וצדק" תוכל להכריז על הצדק ההיסטורי – משגזלו הקומוניסטים אנו בשמחה נשאיר בידינו, והכל כמובן "לטובת העם".